reklama

História najstaršej ropnej plošiny v Nórsku

Najstaršiu ropnú plošinu v Nórsku Ekofisk sprevádzalo množstvo naj od objavenia ropného poľa v roku 1969 a začiatku ťažby v roku 1971, ktorá  sa na nej nezastavila dodnes.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Po veľkom ohlase, s akým sa stretli moje články o ropných plošinách, som sa rozhodol napísať pre vás seriál o histórii a podmienkach na ropných plošinách v Severnom mori. Pravidelne vám budem prinášať na stránkach môjho blogu zaujímavé informácie z prostredia ropných plošín.

Po tom, ako prvá vrtná plošina Oceán Viking brázdiaca vody Nórskeho mora vyvŕtala viac ako 200 skúšobných vrtov, začala dochádzať viera v to, že Nórske more skrýva pod svojím dnom náleziská ropy. Až sa na spoločnosť Conoco Philips usmialo šťastie v samom rohu nórskeho pobrežného sektora a v roku 1969 objavili pole, ktoré nazvali Ekofisk. V tej dobe bolo Ekofisk najväčšie ropné pole objavené na mori vôbec. S pribúdajúcim výskumom okolia sa nachádzali nové a nové významné náleziská a v nórskych novinách sa množili titulky ,,Bez pochýb sme národom ropy”. S objavením ropného poľa sa práca inžinierov však iba začala. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Ekofisk
Ekofisk  

Začiatok produkcie

15. júna 1971 sa slávnostne začala produkcia na prvej platforme. V rokoch 1971-1974 sa na ťažbu používali jackup platformy, ktoré boli ukotvené na dne a vyťaženú ropu prečerpávali cez potrubia na morskom dne. Potrubia ústili do podmorskej bóje, ktorá bola v bezpečnej vzdialenosti od samotných plošín, kde z nich prečerpávali ropu do tankerov. Nespracovaný plyn sa spálil. Takýmto spôsobom bolo v tomto období vyťažené 3,8 mil. t ropy. Už počas produkcie začalo inžinierom dochádzať, že na spracovanie tak výdatného zdroja ropy je treba lepšiu technológiu. Kvôli častým búrkam v Severnom mori nemohli tankery v zlom počasí z bezpečnostných dôvodov prečerpávať ropu. Plošiny nemohli produkovať, lebo nemali kam. To sa samozrejme nepáčilo vedeniu firmy. Odpoveďou inžinierov bola nová pevne ukotvená platforma Ekofisk T, ktorá bola kombináciou platformy a obrovského tanku na vyprodukovanú ropu. Pre lepšiu predstavu - plávajúci tank bol z betónu, vyrobili ho v Stavangeri a na výšku mal 82 m, o priemere 92 m a vážil 235 000 t. Jeho kapacita bola 135 000 t ropy, čo je v prepočte milión barelov. Tak bol neskôr odtiahnutý mimo ropného poľa a potopený na morské dno. Nahradil ho ropovod, ktorý bol vybudovaný na dve strany, 443 km do Nemecka a 354 km do Škótska. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Ekofisk Tank
Ekofisk Tank 

Ekofisk Bravo Blow out

22. apríla 1977 sa na platforme Bravo pri údržbe stala nehoda. Pri explózii zahynulo 8 ľudí. Ropa z vrtu začala nekontrolovateľne unikať (blow out). Príčinou bolo v tej dobe slabé technické vybavenie, ktoré zlyhalo. Aj táto nehoda pomohla vylepšiť neskoršie návrhy BOP (blow out preventor). BOP je ventil, ktorý má za úlohu zamedziť, aby sa takéto situácie stávali. Ako však nehoda v Mexickom zálive (Deepwater Horizont 2010) ani 50 rokov vývoja neprinieslo 100% výsledky. Niekoľkodňová neúspešná snaha zastaviť unikanie ropy do mora neunikla médiám. Katastrofa bola taká veľká, že si vyslúžila celosvetovú pozornosť. Pod extrémnym tlakom sa spoločnosť rozhodla zavolať skúseného hasiča požiarov. V tej dobe slávneho Reda Adaira. Red Adair si svojou prácou vyslúžil povesť poslednej inštancie, ktorá môže pomôcť pri podobných katastrofách. Svoju povesť si právom zaslúžil a 30. apríla 1977 sa podarilo dostať vrt pod kontrolu. Pri, v tej dobe, najväčšej ropnej katastrofe uniklo do mora podľa vtedajších odhadov 20 000 t ropy. Vďaka priaznivému počasiu však nenastalo dramatické poškodenie prírody. Pre porovnanie pri havárii tankeru Exxon Valdez v roku 1989 vytieklo do mora 144 000 t ropy. Nehoda na platforme Bravo mala za následok sprísnenie bezpečnosti pri ťažbe ropy v Severnom mori.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Ekofisk Bravo
Ekofisk Bravo 

Rozvoj Ekofisku

V roku 1975 bol schválený rozvoj poľa Ekofisk, ktorý zahŕňal vybudovanie ubytovacej platformy Ekofisk Hotel. Zároveň vybudovanie poľa Albuskjell, Edda a Eldfisk. Na poli Albuskjell boli vybudované dve oceľové plošiny a na poli Edda jedna. Ani táto fáza sa nezaobišla bez problémov a 27. marca 1980 sa na Edda stala ďalšia tentoraz tragickejšia nehoda. Plošina Alexander Kjeland pomenovaná po známom nórskom spisovateľovi, ktorá slúžila ako ubytovacia platforma stojaca vedľa plosiny Edda, sa potopila. Dôvodom bol kolaps jednej z nôh držiacich celú konštrukciu, po ktorom sa plošina prevrátila a potopila. Z 212 osôb na palube zomrelo 123. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Aleksander Kjeland
Aleksander Kjeland 

Najväčší zdvih vôbec

V roku 1984 bolo zistené, že morské dno sa následkom ťažby prepadlo o 3 m nižšie. Plošina Ekofisk bola teda o 3 m nižšie, čo nevyhovovalo štandardom storočných vĺn. Preto sa inžinieri odhodlali zdvihnúť plošinu o 6 m. V tej dobe išlo o revolučnú myšlienku, zdvihnúť takú veľkú váhu na toľkých miestach naraz. Pre tento účel špeciálne zhotovili viac ako 100 hydraulických zdvihákov, každý s kapacitou zdvihu 600 t. Platforma Ekofisk T je ako malé mesto na vode a zdviháky museli byť nainštalované na všetkých 44 nohách, ktoré toto mesto držali nad vodou. Okolo celej platformy bola nainštalovaná ochranná 7 m vysoká stena. Celá operácia zdvíhania platformy trvala 4 dni a bola úspešne dokončená 17. augusta 1987. Celková nadvihnutá váha bola 40 000 t, a preto sa právom toto zdvihnutie zapísalo do Guinessovej knihy rekordov. 

Ekofisk
Ekofisk  

V roku 2003 bola schválená ďalšia fáza rozvoja Ekofisku. Pozostávala z dostavania jednej platformy, ktorá bude produkovať ropu z 25 vrtov. Plošiny, ktoré sa na poli Ekofisk nachádzajú, dostali anglické názvy Anchovis, Brisling, Cod, Dace a Eel, ale hlavné meno poľa bolo Nórom ponechané v nórčine - Ekofisk. Tento názov neznamená len legendu v ropnom priemysle, ale aj v nórskej kultúre. Nórske múzeum petrochemického priemyslu v Stavangeri opatruje kultúrny odkaz, ktorý táto významná súčasť Nórska zanechala. Ak nórske bohatstvo pochádza z ropy, Ekofisk je bezpochyby jeho základným pilierom. 

Obrázok blogu

Zaujíma vás, ako to na takej ropnej plošine vlastne vyzerá? Ako sa tam vôbec dá dostať a čo všetko treba pre to podstúpiť?

V knihe Cesta na ropnú plošinu sa dozviete o mojej ceste na toto magické miesto. Do detailov napísaný príbeh o tom, aké to je prísť ako cudzinec do novej krajiny, ako som hľadal prvú prácu, spoznával nové miesta a ako som riešil každodenné problémy. Budete mať možnosť prežiť so mnou moje víťazstvá, ale aj pády. Dozviete sa, aké to je ísť na kurz prežitia v prípade núdzového pristátia helikoptéry na mori a letieť na dva týždne do stredu mora. Ďalej, čo sa na takej plošine robí a aký je tam každodenný život.

Kniha poskytuje unikátne informácie, ktoré nemáte možnosť získať nikde inde. Jej súčasťou sú aj fotografie, ktoré vás doslova prenesú na ropnú plošinu. Nakoniec posúďte sami.

Knihu si môžete kúpiť tu, stačí kliknúť na tento link:

http://www.inspirapublishing.eu/p/166/cesta-na-ropnu-plosinu

Andrej Tichy

Andrej Tichy

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  80
  •  | 
  • Páči sa:  14x

Aplikovaná informatika. Viac info o mne nájdete na: www.AndrejTichy.com www.kuriatkospinkacik.sk Zoznam autorových rubrík:  CestovanieRopné plošinyNórskoBudúcnosťSúkromnéNezaradenéPostrehy

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu