reklama

Najväčšia plošina na svete.

V dnešnom pokračovaní seriálu o nórskych ropných plošinách sa pozrieme na ďalšiu naj. Tentoraz najväčšiu plošinu na produkciu plynu na svete, Troll A.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (32)

Troll A

Dobrodružstvo sa začalo v roku 1979, keď bolo objavené zhruba 65 km západne od Bergenu veľké nálezisko plynu. V tej dobre to bol obrovský objav, hovorilo sa dokonca o tom, že pole Troll je najcennejším poľom v Severnom mori. Tieto odhady sa neskôr potvrdili a odhaduje sa, že Troll produkuje takmer 10 % z európskej spotreby plynu. 

Stavba Troll A
Stavba Troll A 

Challenge

Všetko vyzeralo krásne, malo to však jeden háčik. More je v oblasti, kde sa nachádza pole Troll, 303 m hlboké. Aby to nebolo málo, morské dno je veľmi mäkké. Jeho konzistenciu prirovnávali k jogurtu. Práve tieto skutočnosti priniesli inžinierom jednu z najväčších výziev tej doby. Museli postaviť platformu veľkosti mrakodrapu a aby to ešte nebolo málo, museli to dokázať na mori. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Práca na platforme sa začala v roku 1991 v suchom doku vo Vats. Na vybudovanie základne pre platformu bolo použité toľko oceli, že by sa z nej dalo postaviť 15 Eiffelových veží. 

Obrázok blogu

Sleipner A

Stavba tak obrovskej konštrukcie čelila množstvu problémov. Na stavbe sa neprestával liať betón, nohy plošiny rástli každý deň závratným tempom. Každá mala vlastný žeriav, ktorý zabezpečoval liatie betónu a presun materiálu. Stavba prebiehala na vode a zároveň sa stavali dve identické konštrukcie. Jedna pre plošinu Troll A a sesterská Sleipner A. Keďže konštrukcia bola vysoká viac ako 300 m, musela byť samotná obytná a produkčná časť plošiny vyrobená samostatne. Vyrobili ju v Aker Stord a na miesto ju dopravili loďou. Keďže paluba samotná vážila 22 500 t, a tak ťažké bremeno nebolo možné dvíhať, museli inžinieri prísť s iným riešením. Tým riešením bolo to, že do nôh načerpajú vodu a ponoria celú konštrukciu tak, aby vytŕčala z vody iba 6 m. A keďže veľké projekty mávajú veľké problémy, ani staviteľov Sleipner ich neobišli. Keď bola konštrukcia nôh ponorená takmer na potrebnú úroveň, zistili, že im do nej nekontrolovateľne natekala voda cez prasklinu. Konštrukcia nôh spolu s vodou vážila 1,2 milióna t. Katastrofa bola neodvratná. Inžinieri sa mohli len zúfalo pozerať, ako sa nohy tempom 1 m/min. potápajú. Váha konštrukcie pri dopade na morské dno spôsobila zemetrasenie Richterovej stupnice tretieho stupňa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Preprava na more.
Preprava na more. 

Preprava

Po skúsenostiach so sesterskou Sleipner si inžinieri dali záležať, aby sa katastrofa neopakovala. Celý proces úspešne dokončili a znova stáli pred ďalšou prekážkou. Po vyčerpaní vody z nôh plošiny, sa samotná plošina vzniesla do výšky. Teraz však nastala najnáročnejšia fáza. Ako prepraviť viac ako milión t ťažkú konštrukciu takmer 200 km v Severnom mori? Celá cesta musela byť starostlivo naplánovaná. Všetko na muselo zohľadniť, mapa dna, hĺbka mora, počasie. 9 lodí ťahalo platformu ponorenú viac ako 150 m v mori rýchlosťou 1 míľa/hod. Navigácia celého presunu sa ukázala ako kľúčovou pre úspech celej operácie. Prípadné vychýlenie sa z kurzu by mohlo znamenať kolíziu s morským dnom a ďalšia katastrofa by bola na svete. Počasie prialo presunu a plošina bola po 7 dňoch ťahania úspešne na mieste určenia. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Vnútro nôh.
Vnútro nôh. 

Uloženie

Nad presne určeným miestom, kde má plošina stáť, čakala na inžinierov posledná výzva a to správne uloženie plošiny na morské dno, ktoré bolo extrémne mäkké. Na tento účel boli na spodku plošiny vybudované cylindre, ktoré sa zaborili do mäkkého dna a následne bol z nich vysatý vzduch. To spôsobilo, že platforma môže bezpečne stáť aj na tak mäkkom morskom dne počas tých najsilnejších búrok a odolávať krutým vlnám Severného mora. Len pre zaujímavosť, cylindre sa zaborili do dna takmer 30 m hlboko. Po dlhých rokoch príprav a úmornej práce si mohli inžinieri konečne vydýchnuť a platforma stála úspešne na svojom mieste. Z platformy bolo vyvŕtaných 40 vrtov do náleziska pod ňou. 17. mája 1995 bola slávnostne spustená produkcia na platforme Troll A. Vyťažený plyn putuje plynovodom z morského dna na pevninu do rafinérie v Kollsnes, odkiaľ putuje ďalej do Európy. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Troll A na mieste.
Troll A na mieste. 

Celá plošina má výšku 472 m, z toho je 369 m pod vodou. Váha konštrukcie bez vody je 656 000 t a predpokladaný čas jej produkcie je odhadnutý na 70 rokov. V roku 1996 bola platforma Troll zapísaná do Guinessovej knihy rekordov ako najväčšia plošina na produkciu plynu na svete. V roku 2006 usporiadal Statoil ako oslavu 10. výročia produkcie koncert Katie Melua na platforme Troll. Koncert sa odohral vo vnútri jednej z nôh plošiny a bol zapísaný ako svetový rekord najhlbšieho podmorského koncertu v hĺbke 303 m.

Obrázok blogu

Zaujíma vás, ako to na takej ropnej plošine vlastne vyzerá? Ako sa tam vôbec dá dostať a čo všetko treba pre to podstúpiť?

V knihe Cesta na ropnú plošinu sa dozviete o mojej ceste na toto magické miesto. Do detailov napísaný príbeh o tom, aké to je prísť ako cudzinec do novej krajiny, ako som hľadal prvú prácu, spoznával nové miesta a ako som riešil každodenné problémy. Budete mať možnosť prežiť so mnou moje víťazstvá, ale aj pády. Dozviete sa, aké to je ísť na kurz prežitia v prípade núdzového pristátia helikoptéry na mori a letieť na dva týždne do stredu mora. Ďalej, čo sa na takej plošine robí a aký je tam každodenný život.

Kniha poskytuje unikátne informácie, ktoré nemáte možnosť získať nikde inde. Jej súčasťou sú aj fotografie, ktoré vás doslova prenesú na ropnú plošinu. Nakoniec posúďte sami.

Knihu si môžete kúpiť tu, stačí kliknúť na tento link:

https://www.inspirapublishing.eu/p/166/cesta-na-ropnu-plosinu

Andrej Tichy

Andrej Tichy

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  80
  •  | 
  • Páči sa:  15x

Aplikovaná informatika. Viac info o mne nájdete na: www.AndrejTichy.com www.kuriatkospinkacik.sk Zoznam autorových rubrík:  CestovanieRopné plošinyNórskoBudúcnosťSúkromnéNezaradenéPostrehy

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu