reklama

Aké to je prežiť katastrofu na ropnej plošine?

Bezpečnosť na ropných plošinách je prvoradá, nie vždy však všetko dobre dopadne. V zime sú plošiny bičované Severným morom. Aké to je byť osamotený v strede mora medzi vlnami niekoľko desiatok metrov vysokými, keď sa niečo pokazí?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

O nehode na plošine COSL Inovator som sa pre vás rozprával s jej priamymi účastníkmi. Toto sú ich zážitky. 

Nehoda

Dva dni pred koncom roka 2015 vrtná plošina COSL Inovator pracovala necelých 300 km od nórskeho mesta Bergen. More bolo na túto ročnú dobu veľmi nepokojné. Fúkal silný vietor a ľadové Severné more bičovalo plošinu stále sa zväčšujúcimi vlnami. Život na plošine sprevádzalo húpanie sa zo strany na stranu a všetci sa snažili byť pokojní. Vlny sú predsa pre toto ročné obdobie normálne. Nervozita ľudí na palube rástla spolu s veľkosťou vĺn a vo vzduchu sa vznášala hroziaca katastrofa. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
COSL Inovator
COSL Inovator 

COSL

Vrtná plošina, ktorá mala za úlohu robiť prieskumné vrty, musela kvôli veľkosti vĺn a nebezpečiu s tým spojeným, prerušiť vŕtanie. Bol vydaný zákaz vychádzať na palubu a všetko, čo muselo ostať von, sa dôkladne priviazalo. Život na plošine sa značne spomalil. Plošina sa hermeticky uzavrela a všetci boli uzavretí vo vnútri. More zúrilo čoraz viacej a zo všetkých strán oblizovalo plošinu viac a viac. Každý si krátil čas, ako vedel. Niekto pozeral v spoločenskej miestnosti televíziu, niekto spal na izbe. Ako to už v zime býva, zotmelo sa skoro, plošina bola iba maličký svietiaci bol v strede rozbúreného mora a tmy. Každý na palube si to veľmi dobre uvedomoval.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Ilustrácia
Ilustrácia 

Vlna

Okolo16:30 hodvečer začínali dopadať vlny na steny plošiny s nevídanou razanciou. Dôkazom čoho bol rev, ktorý dal do pozoru väčšinu ľudí na palube. Po pár vlnách rev utíchol. Keď si všetci vydýchli a v pokoji pokračovali v prečkávaní búrky, prišlo to. Vlna, ktorá zasiahla plošinu, bola taká veľká, že ľuďom, ktorí na treťom poschodí pozerali televíziu, zatemnila okná. Niektorí popadali na zem, iní sa na ňu v zúfalej snahe hádzali sami. Tí, ktorí tam boli, opísali vlnu ako prúd vody, ktorý vydával zvuk ako rútiaci sa vlak, ktorý minimálne 5 sekúnd narážal do okna. Po sekundách, ktoré sa zdali byť celou večnosťou, na plošine zhaslo svetlo. Zaplo sa núdzové osvetlenie a nastala panika.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Popis
Popis 

Mŕtvy

Ľudia pobiehali v panike, snažili sa zistiť, čo sa stalo a aké sú škody. Prvé, čo ich napadlo, bolo ísť sa pozrieť na nižšie poschodia. Prvé dve podlažia plošiny boli obytné časti a tretie bolo pracovné. Už cestou dole schodmi bolo na prvý pohľad jasné, že situácia je vážna. Na druhom poschodí bola voda po členky, no na prvom už bola po kolená. Sila vlny porozbíjala okná a vpustila more do vnútra. Päťdesiatročný pán, ktorý v tej chvíli spal vo svojej izbe, sa domov už nikdy nevráti. Sila vlny mu spôsobila devastačné zranenia, následkom ktorých hneď zomrel. Ďalší dvaja, ktorí boli v tej chvíli vo svojich izbách, mali väčšie šťastie. Odniesli si len ľahšie zranenia. Na chodbách bola nielen panika, krv a voda, ale aj hrôza z toho, že obetí mohlo byť viac. More rozbilo celkovo 11 okien a spôsobilo veľké materiálne škody. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Evakuácia

Bezprostredne po katastrofe bola vyslaná správa o nehode a na pomoc už leteli helikoptéry. Museli odviezť zranených a vydesených ľudí zo stredu zúriaceho pekla. Vlna, ktorá narazila do plošiny, bola taká silná, že poškodila heliport, ktorý bol vo výške 30 m! Kvôli tomu nemohla helikoptéra pristáť a všetci museli byť vytiahnutí na palubu helikoptéry pomocou navijaka po tme, v daždi, vo vetre a na hranici možnosti letu. Z bezpečnostných dôvodov bolo zakázané ísť si po veci na izbu prvého a druhého poschodia. A tak všetci mali len to, čo mali na sebe. Väčšinou tepláky a šľapky. Po evakuácii do Bergenu sa museli o ľudí postarať. Ropné spoločnosti majú pre takéto prípady pripravený scenár a o všetkých sa postarali. Niektorí zamestnanci potrební na chod a dopravuplošiny (na pobrežie) zostali na palube, ostatní boli evakuovaní. V noci okolo 23. hod ich na heliporte v Bergene čakal autobus, ktorý ich doviezol do hotela. Tu im bola ponúknutá psychologická pomoc, jedlo, nocľah a keďže nemali so sebou takmer nič, tak aj oblečenie a peniaze. 

Nehoda na plošine COSL Inovator sa stala 30. decembra 2015 o16:55 hod. a zomrel pri nej jeden muž a dvaja boli zranení. Aj tento deň pripomenul všetkým, že práca na mori môže byť veľmi nebezpečná. 

Ak sa vám páčil môj blog, viac info a zaujímavých príbehov nájdete na mojom Facebooku. Stačí kliknúť na obrázok.

Obrázok blogu
Andrej Tichy

Andrej Tichy

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  80
  •  | 
  • Páči sa:  14x

Aplikovaná informatika. Viac info o mne nájdete na: www.AndrejTichy.com www.kuriatkospinkacik.sk Zoznam autorových rubrík:  CestovanieRopné plošinyNórskoBudúcnosťSúkromnéNezaradenéPostrehy

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu