Chcete podnikať v Nórsku?

Autor: Andrej Tichy | 21.7.2016 o 11:03 | (upravené 21.7.2016 o 11:43) Karma článku: 12,43 | Prečítané:  5948x

Chce vaša firma expandovať do Nórska? Hľadáte potenciálne nové trhy, preto hľadáte šikovných ľudí, ktorí by pre vašu firmu predávali v Nórsku? Čítajte ďalej.

Hľadáme šikovných ľudí

 

Za 4 roky, čo píšem blog, ma kontaktovalo už xy firiem zo Slovenska. Nepíšem to preto, aby som sa chválil, alebo aby mi už nepísali. Tento blog píšem preto, aby som ušetril čas firmám a aj sebe. 

To, že hľadáte šikovných ľudí a chcete sa presadiť na nórskom trhu, je super! Som rád, že ste oslovili práve mňa. Zvyknem odpísať. Účelom podnikania je vytvárať zisk a väčšina podnikateľov rozmýšľa podobne. Začať exportovať, vstúpiť na nové trhy chce 90 % podnikateľov a tých zvyšných 10 % to bude chcieť neskôr. Keď podnikateľ z ktorejkoľvek krajiny v Európe rozmýšľa, kde by chcel predávať svoj tovar, službu, čokoľvek zo známych príčin ho napadne Nórsko! Tam majú ľudia peniaze! Tak ako veľmi veľa ľudí chce ísť pracovať do Nórska, aj veľmi veľa podnikateľov sa chce presadiť na nórskom trhu. Nie každému sa to však podarí. Drvivej väčšine sa to nepodarí.

 

Prečo nie?

 

Príčiny neúspechu na presadenie sa na nórskom trhu sú rôzne. Ja spomeniem tie najčastejšie.

Rečová bariéra je jeden s najzreteľnejších problémov. Nasleduje námietka, ale veď Nóri vedia anglicky. Áno vedia, ale skúste predať niečo Nórovi po anglicky. Ušetrím vám námahu, je to veľmi, veľmi ťažké. Pokiaľ neprinášate výnimočnú hodnotu a službu, ktorá neexistuje a oni ju bytostne nepotrebujú, neuspejete. Druhá z príčin je rozdielna kultúra. Na Slovensku funguje podnikanie v diametrálne rozdielnych svetoch. To, čo je na Slovensku štandard, je tu v Nórsku nemysliteľné. Skúste nórskej firme nevyplatiť faktúru, alebo meškať s dodávkou tovaru a ešte bez toho, aby sa to dalo vedieť. Ďalšia z vecí sú peniaze. Zo Slovenska sa môže javiť 10 000 EUR ako veľa peňazí. Tu v Nórsku sú náklady na zamestnanca, a vlastne na všetko, úplne niekde inde. Keď pre príklad uvediem, že priemerný plat v roku 2015 je približne 43 000 NOK,  to však nie sú celkové náklady pre zamestnávateľa. Prirátajte si približne 50 % mzdy (Timelønn + 14,1% arbeidsgiveravgift + 12% feriepenger + 14,1% arg avgift av feriepenger + 8% syk + 2% pensjon + Forsikring (normalt ca. 3,-/time) dostanete sa na číslo 64 500 NOK (približne 6 500 EUR/mesačne). Pokiaľ v Nórsku chcete mať predajcu, ktorý by predával vaše služby alebo produkty a chcete si nájsť zamestnanca, iba to, že zverejníte inzerát na nórskej stránke finn.no (obdoba slovenskej profesie) stoji 9 900 NOK (1 000 EUR). Predpokladám, že máte záujem o skúseného predajcu (Nóra), ktorý využije svoje obchodné kontakty a naozaj vám niečo predá. Takémuto predajcovi musíte samozrejme zaplatiť služobné auto, telefón, notebook a pravdepodobne aj kanceláriu. Pripočítajte teda 2-3 000 EUR k mesačným nákladom na predajcu. 

 

Prečo tak veľa?

 

V Nórsku je to ako všade na svete, trh určuje cenu. Keď predajca chce mať dom, rodinu atď., stojí ho to peniaze. Životné náklady ľudí v Nórsku sú nastavené na životnú úroveň v Nórsku. Keby ste vy boli predajca a mali by ste hypotéku a rodinu, išli by ste do neistej práce? Keď vám na interview povedia, že sú firma zo Slovenska, ktorá sa chce etablovať na nórskom trhu, čo myslíte, koľko dobrých predajcov by do toho išlo? Určite existuje lacnejšia cesta! Napadne každého. Poďme sa na to teda pozrieť. Ako názorný príklad pripájam link na článok http://www.aftenbladet.no/energi/Robotic-Drilling-Systems-har-solgt-sin-forste-borerobot-3952569.html.

V Sandnes, neďaleko kde bývam, je firma Robotic Drilling Systems, ktorá vyvinula výnimočnú technológiu, ktorá ušetrí ropným spoločnostiam milióny. Nebude potrebné zamestnať zamestnancov, platiť lety vrtuľníkom, ubytovanie a veľa iného. Výborná vec, o ktorú bol veľký záujem. Nórska firma, všetci sú Nóri, majú kontakty a trvalo im roky, kým predali prvý produkt! Prečo by si mala nejaká firma v Nórsku kúpiť niečo práve od vás?

 

Podnikanie po slovensky

 

Po tom, čo ma kontaktovali rôzne firmy, sme sa spravidla rozprávali o podmienkach spolupráce. Snažil som sa im vysvetliť, že tu je to iné ako na Slovensku. Tu za 100 EUR nikto nepreskočí plot a za 5 EUR na hodinu nevstane ráno do práce. Mnohí to brali ťažko. Keď som sa pýtal na ich predstavy, často som bol šokovaný. Skúšal som im slušne vysvetliť. Predstavte si, že máte prácu v Nórsku (predstavme si ten priemer asi 4 500 EUR mesačne v hrubom). Viete veľmi dobre nórsky, (na to tu musíte nejakú dobu žiť + stojí to peniaze) a niekto zo Slovenska vás kontaktuje, že má pre vás príležitosť. Po nejakej dobe, ako vám bude rozprávať o tom, ako sa im veľmi darí, vám povie, že ak predáte ich produkt, dostanete 100 EUR. A poďme ďalej. Teraz si predstavte, že každý deň po práci a to nepočítam, že máte partnera, deti, budete chodiť na svojom vlastnom aute a ponúkať produkt neznámej firme zo Slovenska a možno ak ho predáte, možno dostanete 100 EUR od firmy zo Slovenska. Čo by ste urobili na mojom mieste? Spravidla dlho prehĺtajú a koktajú. Keď to napíšem do emailu, ani sa neozvú. Niektoré firmy zachádzajú tak ďaleko, že si nadiktujú podmienky do zmluvy o tom, aké pokuty vám hrozia x-násobky toho, čo vám zaplatia, keď to a to. A to vám pošle firma, čo má 5 zamestnancov zo Slovenska, jeden je CEO, ďalší SEO a každý ďalší lead niečo. Ďalší odo mňa chceli, aby som si založil firmu špeciálne na predaj ich produktu, a z ktorého predali zatiaľ iba jeden kus. Keď som pánovi napísal, že či chápem správne, že ja si mám platiť všetky náklady na živnosť v Nórsku, a keď možno niečo raz predám, tak mi zaplatia, keď nie, tak budem v strate. Vy by ste do toho išli? Už ani neodpísal.

 

Komunikácia

 

Nechcem krivdiť podnikateľom zo Slovenska, ale komunikácia je spravidla podobná. Najprv a veľmi ochotne komunikujú a rozprávajú, ako to bude super a že všetko sa vyrieši. V momente, keď sa riešia peniaze, sa začne vytrácať komunikácia. Preklad materiálov, prieskum trhu. Koľko to stojí? Hodina tlmočenia 50 EUR + cestovné, preklad 40 EUR. No ale to je veľa, to na Slovensku stojí menej. Však si to môžete dať preložiť na Slovensku. Zaplaťte letenku tlmočníkovi, nech príde doNorska. Verím, že vybuchli mnohé monitory naprieč Slovenskom, aká arogancia, ako si to dovoľuje?

Spravidla po tom, ako napíšem, že chcem za svoju prácu riadne zaplatené, inak nie som ochotný pracovať, tak sa komunikácia preruší. Raz mi dokonca pán sľúbil, že mi pošle vizitky a keď som mu po mesiaci napísal, že kde sú, ani sa neozval. Po 2 mesiacoch mi napísali z firmy, že sa ospravedlňujú, ale že mali toho veľa. Odpovedal som im, že mám naozaj dobrú fantáziu, ale že si neviem predstaviť človeka, čo nevie odpísať na e-mail 2 mesiace. Predstavte si, že by som takej firme spravil obchod (že by som bol tak naivný a pokračoval s nimi v spolupráci), určite by mi zaplatili a načas.

 

Peniaze, peniaze, peniaze

 

V druhom odseku som rozpísal náklady na predajcu v Nórsku. Z neznámych príčin si niektorí ľudia myslia, že v Nórsku bude nejaký predajca robiť zadarmo (alebo pár korún). Účelom môjho blogu je napísať, ak dúfate, že takého predajcu nájdete, ja to nie som. Keď napíšem, že chcem za to, že som sa roky učil nórčinu (platil si večerné kurzy a certifikácie), mnohí sa na mňa oboria aké arogantné! Minulý mesiac ma suseda poprosila, či by som im 2 týždne počas dovolenky polieval kvety a vyberal poštu. Bez problémov, povedal som. Prvý deň ma v kuchyni čakala obálka, bolo v nej 150 EUR. 

Neviem, či ja žijem v nejakom magickom svete, ale prečo slovenskí podnikatelia očakávajú, že im bude niekto pomáhať za pre neho nevýhodných podmienok? 

Vy by ste to robili?

Ak sa vám páčil môj blog, viac info a zaujímavých príbehov nájdete na mojom Facebooku. Stačí kliknúť na obrázok.

 

article_photo

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Útok pri istanbulskom štadióne neprežilo 38 ľudí

K útoku sa nikto neprihlásil, stopy majú ukazovať na Kurdskú robotnícku stranu.

PLUS

Na trhu platí: Zmanipuluj, čo môžeš a urvi, čo sa dá

Marketing je vojna vedená mierovými prostriedkami.

KULTÚRA

Vybrali sa na nebezpečnú púť za úžasným jedlom

Niekoľko rokov vchádzali do arabských kuchýň, kde sa dozviete aj to, čo nechcete.


Už ste čítali?