reklama

Nórsko - rasistická krajina

Ako biely muž so svetlými vlasmi som si nikdy nemyslel, že budem obeťou rasizmu. Je smutné to napísať, ale mýlil som sa.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (44)

Človek druhej triedy

Odkedy som prišiel do Nórska, počul som od mnohých cudzincov sťažnosti. Ponosovali sa na nespravodlivé zaobchádzanie, znevýhodňovanie a diskrimináciu. Najprv som tomu nevenoval veľkú pozornosť. Určite preháňajú, alebo si môžu za to sami. Napadne mnohých. Postupom času som začal mať aj ja svoje vlastné skúsenosti. Rasizmus a diskriminácia sú silné slová. Nie je to len o zažitej predstave o pochodujúcich nackoch. Rasizmus má mnoho podôb. Vyvíja sa tak, ako každá vec. V rôznych prostrediach rôzne. V Nórsku sa to začalo tým, ako som počúval ,,du måsnakke Norsk”-musíš hovoriť nórsky. Po tom, čo som mal dosť veľa nepríjemných situácii, keď so mnou nechceli Nóri komunikovať, alebo bol problém niečo vybaviť, som sa začal učiť nórsky. Aj tak mi často dali pocítiť, že nie som jeden z nich. V práci dostávate stále tie najhoršie úlohy automaticky. Nie ste predsa Nór. Keď treba ostať nadčas, hneď idú za vami. Poviete si, veď to nemá nič spoločné s rasizmom. Keď idete k doktorovi, odbijú vás. Ak vám to neprejde za dva týždne, príďte znovu. Povedal mi doktor s pohľadom, že čo ho otravujem. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pod ľudia

Ste cudzinec v Nórsku? Prenajímate si byt? S najväčšou pravdepodobnosťou bývate v pivnici. Áno! V Nórsku má každý svojho poddaného, ktorý býva v pivnici s maličkými oknami a platí nájomné. Bývanie najnižšieho štandardu za často krát premrštené ceny. Keď som sa už naučil nórsky a hľadal som si prácu, pani na úrade mi povedala, že by som si mal zmeniť meno. Na niečo, čo znie nórsky. Napríklad Andreas Grødem. To by ma určite niekde zamestnali. Skoro mi vypadli oči. 

Keď som bol na pohovore, pýtali sa ma na milión veci. Od toho, či mám očkovanie proti žltačke až po to, či mám víza do Nórska. Keď mi potom napísali, že ma bohužiaľ nezobrali na danú pozíciu, lebo nemám požadovanú kvalifikáciu, prišlo mi smiešne. Zobrali chalana, ktorého som poznal. Mal základnú školu, nevedel súvisle ani rozprávať, ale bol Nór. Keď sa naučíte nórsky, začnete počúvať, že nie ste Nór. Pri fotografovaní sa mi často stalo, že keď zákazník zistil, že nie som Nór, zrušil zákazku. Spravidla nastala trápna chvíľa, koktanie. Aha, no, my sa vám ozveme. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Práca na plošine

Petrochemické firmy majú pravidlo, že minimálne 70% zamestnancov musí byť Nórov. Na niektorých plošinách nenájdete takmer cudzinca. Ako to viem? Hovorili mi to Nóri, ktorí tam pracujú. Do niektorých prác je vstupenkou nórska národnosť. Ak ste Švéd alebo Dán, tiež vás ešte medzi seba zoberú. My Slováci sme pre nich Poliaci alebo ty si z Československa? Keď som sa na oplátku opýtal Nóra, či on je zo Švédsko - Nórska (1814-1905 Sverige-Norge), nechápavo sa na mňa pozeral. Vy sa už tak nevoláte?

Utlander

Nebuď taká citlivka alebo niečo podobné. Napadne mnohých. Na jednom kurze som stretol jedného Turka, volal sa Dundar. Žije v Nórsku 20 rokov. Keď sme sa bavili o tom, ako sa ku nám rozdielne správa vedúci kurzu, povedal mi, že je to normálne. Raz, keď robil v pizzerii, strhla sa tam bitka. Opití Nóri sa bili. Keď sa ich snažili utíšiť, aby im to tam nerozbili, napadli ho. Keď sa bránil a udrel Nóra, hádajte ako to dopadlo? Bol 5 mesiacov v base. Rasizmus nie sú len nackovia a e-maily o tom, že vás neubytujú, lebo ste z Turecka. Rasizmus je aj to, keď sa ku vám správajú rozdielne na základe toho, že nie ste miestny a požadujú od vás viac. Niekto to nazve uprednostňovaním svojich, ale to, že nezamestnáte cudzinca, lebo je cudzinec, sa volá ako? Ako nazvete to, že v Nórsku je takmer národné náboženstvo zametanie veci pod koberec a tvárenie sa, že sa nič nestalo. Cez obedňajšiu prestávku sa partia Nórov rozprávala medzi sebou o tom, ako neznášajú cudzincov. Opýtal som sa ich, či ich neruším?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Likestiling

Ak máte nejaké ilúzie, že Nórsko je krajina, kde platí rovnosť a tak ďalej. Nie, nie je to tak. Aspoň moja osobná skúsenosť je taká. To, že vám dajú hrubým a primitívnym spôsobom najavo, že nie ste Nór, ale niekto menej, sa stáva čoraz častejšia vec. Je to smutné, ale je to tak. Možno, že za pár rokov budeme mať my ,,cudzinci”vlastné sedadlá v autobuse a vyhradené miesta, kde budeme môcť piť vodu. Byty a typy práce, ktoré môžu cudzinci robiť, už vyhradené máme. 

Ak sa vám páčil môj blog, viac info a zaujímavých príbehov nájdete na mojom Facebooku. Stačí kliknúť na obrázok.

Alebo http://andrejtichy.com

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

Obrázok blogu
Andrej Tichy

Andrej Tichy

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  80
  •  | 
  • Páči sa:  14x

Aplikovaná informatika. Viac info o mne nájdete na: www.AndrejTichy.com www.kuriatkospinkacik.sk Zoznam autorových rubrík:  CestovanieRopné plošinyNórskoBudúcnosťSúkromnéNezaradenéPostrehy

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu