reklama

Prečo sa učiť po Nórsky?

Keď som prišiel do Nórska, nevedel som toho o Nórsku veľa, vlastne som v Nórsku ani nikoho nepoznal. Vedel som anglicky a veril som, že všetko bude fajn. Prvé dni v novej krajine som začal stretávať realitu, nebolo to také ľahké a jednoduché ako si mladý chalan myslel. Všetko bolo nové, veľa veciam som nerozumel a hlavne pre Slováka drahé. Po úmornej snahe sa na mňa usmialo šťastie a našiel som si prácu, prekonal prekážky a začlenil sa do novej spoločnosti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (26)

Du må lære norsk

Prvý rok života v Nórsku som rozprával anglicky a žil takpovediac na pol. V mnohých momentoch som si však uvedomoval, že mi niečo chýba a podvedome som sa necítil príjemne. Jednoduchosť nevedomosti a toho, že som nerozumel všetkému v mojom okolí, ma najprv neuveriteľne odľahčovala. Po čase som začínal pociťovať prázdno v komunikácii. Stále častejšie som počúval vetu od mojich kolegov „Du må lære norsk“. Najprv som to od nich vnímal ako negatívne, priam až arogantné. Ako mi to môžu povedať? Nemám snáď právo rozprávať takým jazykom ako ja chcem? Postupom času sa veta „musíš sa učiť nórsky“ začala udomácňovať v mojej hlave. Stále častejšie som ju stretával v banke, obchode, v práci a na úrade. Asi na tom niečo bude, hovoril mi tichý hlas vo vnútri. Jeden dlhý zimný večer som na internete našiel kurz nórštiny. Zrazu sa mi v mysli vynorili tváre všetkých Nórov, ktoré mi odporúčali, aby som sa, keď už žijem v ich krajine, naučil ich jazyk. Kurz nebol drahý, dátum začiatku bol o týždeň a nebolo to ani ďaleko. Prihlásil som sa.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zmena

S rozpačitým pocitom nového začiatku som sedel v triede plnej cudzincov. Mladí, starší, ženy, muži a ja. Najťažším bolo donútiť sa, prihlásiť sa a po práci večer miesto sladkého voľna ísť a učiť sa. 52 hodín kurzu ušlo veľmi rýchlo a nikdy pred tým by som si nepovedal, že tak málo času môže spôsobiť takú veľkú zmenu v ľudskom živote. Energia vynaložená na učenie sa mi x-násobne vrátila. To, že som videl v triede, ako sa rôzni ľudia snažia a prekonávajú ostych z robenia chyb a hodinu od hodiny sa zlepšujú, mi pomohlo a naštartovalo moju snahu. Som predsa v Nórsku, tak som využil každú príležitosť na rozprávanie a učenie šlo akosi samé. Predtým som posielal životopisy po anglicky a nikto mi neodpovedal. Odkedy som posielal søknad po nórsky, zrazu mi odpovedali, pozvali ma na interview. Niekoľko miesiacov po prvom kurze som sedel na interview, rozprával som po nórsky a dostal som prácu, o ktorej sa mi predtým ani nesnívalo. To, že som išiel na kurz nórčiny a investoval do učenia sa jazyka čas a peniaze, bola najlepšia investícia, ktorú som urobil. Umožnilo mi to množstvo nových vecí v pracovnom a osobnom živote, ktoré by boli pre mňa inak nedosiahnuteľne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kydanie hnoja

V roku 2012 jeden farmár v Nórsku zverejnil inzerát na pracovnú pozíciu „kydanie hnoja“. Od chvíle, keď zverejnil inzerát na internete, mu neprestával zvoniť telefón. Nakoniec ho musel vypnúť. Prichádzali mu životopisy od profesorov, doktorandov, finančníkov a biológov z celej Európy, ktorí boli ochotní pracovať za 20 000 NOK mesačne. Za necelý mesiac mu prišlo skoro 1 500 životopisov na jedinú pracovnú pozíciu. Je cítiť finančnú krízu v Európe. Veľké množstvo ľudí sa snaží získať prácu v Nórsku. Štatistika Eures je ešte horšia. Na 172 voľných pracovných pozícii pripadá 65 000 uchádzačov z EU. Podobne to je s väčšinou pracovných pozícií. Zamestnávatelia majú príliš veľké množstvo uchádzačov a sú doslova zaplavení žiadosťami o prácu. Nórsky jazyk je jedna z najzákladanejších podmienok, aby si vôbec niekto prečítal vaše CV. Netvrdím, že v Nórsku sa nedá nájsť práca bez znalosti nórskeho jazyka. Šancu máte, ale neviem akú veľkú. Znalosť nórskeho jazyka vám vaše šance uspieť len zvyšuje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kľúčom je jazyk

Ak berieme komunikáciu ako kľúčovú vec v ľudskom živote. Nástroj, ktorý používame každý deň v akomkoľvek prostredí, jazyk je jej prostriedkom. Potreba ovládať jazyk krajiny, v ktorej žijeme, je možno v Nórsku o to silnejšia, o čo väčšie množstvo ľudí má záujem tu žiť a pracovať. Práve ochota uvedomiť si to a začať sa učiť jazyk je vstupenkou pre život v tejto krajine. Od prvého momentu, čo som sa začal učiť nórsky, som urobil množstvo chýb, no nikdy som sa nestretol s odsúdením alebo negatívnymi reakciami. Veľké množstvo pozitívnych reakcii a ochota pomôcť bolo to, čo ma stretávalo najčastejšie. Pociťoval som to ako ocenenie mojej snahy učiť sa. Povzbudzovalo ma to v pokračovaní učenia sa jazyka ďalej. Bol som na niekoľkých kurzoch a stále sa mám čo učiť, bez ohľadu na to, ako dobre rozpravám po nórsky, je pre mňa dôležitý prínos Nórskeho jazyka do môjho života. Možnosť fungovať v spoločnosti ako plnohodnotný člen, nemať problém vybaviť čokoľvek cez telefón, email, osobne. Rozumieť hovorenej reči, rádiu, televízii, tlači. To všetko a omnoho viac je to, čo vám umožní jazyk. Jazyk je kľúčom.

Andrej Tichy

Andrej Tichy

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  80
  •  | 
  • Páči sa:  14x

Aplikovaná informatika. Viac info o mne nájdete na: www.AndrejTichy.com www.kuriatkospinkacik.sk Zoznam autorových rubrík:  CestovanieRopné plošinyNórskoBudúcnosťSúkromnéNezaradenéPostrehy

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu