reklama

Ako som sa po rokoch vrátil z Nórska na Slovensko

Po takmer desiatich rokoch života v Nórsku to prišlo. Vrátil som sa naspäť na Slovensko. Často sa ma pýtajú prečo. Tu je odpoveď.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (160)

V zahraničí žijú státisíce Slovákov a mnohí z nich sa po čase vrátia. Každý má svoje dôvody a ja budem písať o tých mojich. Berte to, prosím, ako môj subjektívny názor. Dôvody, prečo sme sa rozhodli odisť z Nórska, by som rozdelil do troch skupín.

Sociálne dôvody

Každý, kto žil aspoň chvíľu v zahraničí, vie, o čom hovorím. Tým, že sa presťahujete, stratíte väčšinu svojich sociálnych väzieb. Rodina, priatelia, začínate od nuly. Niekto to zvláda lepšie, niekto horšie. Niektorí sa dokážu integrovať do spoločnosti úplne. Ak si nájdu partnera a majú v cudzine rodinu, spravidla tam už zostanú. Sociálne postavenie v spoločnosti, ktoré vyplýva z vášho pôvodu, je ďalšia veľká téma. Ľudia neradi o tom rozprávajú. Získavanie kamarátov a známych je však o dosť ťažšie, keď nerozprávate jazykom krajiny, kde žijete. V Nórsku je to špecifické aj tým, že pokiaľ viete jazyk (my vieme obaja plynule nórsky), každý aj tak počuje, že nie ste Nór a aj to je prekážka. Nórsko je krajina, kde sa každá odlišnosť doslova trestá. Vyplýva to z ich histórie, kedy boli extrémne chudobní. V tej dobe sa pestovala sociálna rovnosť. Všetci sú takí istí a nikto nie je v ničom iný. Toto je možné vidieť dodnes, keď sa prejdete po ulici. Všetky domy sú také isté, zvonka aj zvnútra. Veď keby sa niekto odlišoval, to by bol predsa škandál. Bohatý Nór sa predsa nebude priateliť s cudzincom. Automaticky sa na vás pozerajú ako na cudzinca, ktorý prišiel z krajiny (asi z Poľska) a veľa toho nevie. Nóri žijú v utkvelej predstave, že oni sú najlepšia krajina na svete. Oni sú ti najmúdrejší a najbohatší ľudia a vy máte neuveriteľné šťastie, že môžete dýchať ten istý vzduch ako oni. Na druhej strane nemyslím si, že niekde inde na svete prijímajú ekonomických emigrantov s otvorenou náručou. Pre mnohých ľudí je to prirodzená reakcia na cudzinca v ich krajine. Otázka je, či to ste ochotný podstupovať. Nám už stačilo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ekonomické dôvody

Do Nórska som išiel kvôli peniazom. Asi ako väčšina ľudí som si chcel zarobiť a splniť si sny. V Nórskom rádiu môžete započuť zvučky ako ,,rikeste land i hele verden" (najbohatšia krajina na svete), bohužiaľ to už dávno neplatí. V Nórsku ekonomicky dobre už bolo. Keď si zoberiete len kurz nórskej koruny, tak ten padol oproti EUR-u za posledné roky o pätinu. Keď ste pred 4-5 rokmi zarobili v prepočte 4 000 EUR, dnes by to bolo len o čosi viac ako 3 000 EUR.

Zdroj: openiazoch.zoznam.sk
Zdroj: openiazoch.zoznam.sk 

To už je celkom rozdiel, nie? Ale prečo to prepočítavam? Ako som už spomenul, ak sem niekto ide preto, aby si zarobil napríklad na dom, tak to pre neho je podstatný údaj. Ak to porovnáte s krajinami ako Nemecko, Rakúsko, kde sú potraviny a náklady na život radikálne nižšie a príjmy dosť podobné, už sa to tak veľmi neoplatí. Nórsko je drahé a za posledné roky všetko zdraželo. Jedlo je drahé, za cesty sa platí strašne veľa, bývanie je predražené. To, čo zarobí väčšina ľudí (napr. šofér autobusu, skladník) medián mzdy (je okolo 25 000 NOK v čistom) čo je asi 2 500 EUR mesačne, nie je až taká sláva. Keď to porovnáte s nákladmi a mzdou v iných krajinách. A nie je to len môj názor. Dôkazom toho je, že množstvo ľudí sa z Nórska v hojných počtoch sťahuje preč. Jednoducho, v Nórsku sa už veľmi neoplatí z ekonomického hľadiska žiť. Samozrejme ak by ste mali zarábať na Slovensku 500 EUR, je to stále lepšie, ale ak by ste robili vašu prácu napríklad v Nemecku, kde sú potraviny a služby o dosť lacnejšie, vaša životná úroveň by mohla byť lepšia. Ono je to vlastne prirodzené. Všetci vedeli, že ropný boom nebude trvať večne. Ani leto netrvá celý rok a po nórskom ekonomickom lete, ktoré bolo dosť dlhé, prichádza jeseň. Otázka je, ako prežijú zimu...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dostupnosť príležitostí

Toto je pre mňa osobne kľúčová vec. Ak sa chcete v živote posúvať, mať sa lepšie, potrebujete mať na to dostupné príležitosti. Študujem vysokú školu odbor aplikovaná informatika. Práca mimo odbor, ktorý študujem, mi preto nedáva zmysel. Skúšal som si teda nájsť primeranú prácu v Nórsku. Poslal som takmer 100 životopisov. Výsledkom bolo to, že mi asi z dvoch miest napísali ,,keď budem mať skončenú školu, nech sa ozvem“. A to v nórskych médiách stále píšu o tom, ako veľmi chýbajú ľudia v IT. Na Slovensku som si poslal presne 30 životopisov, výsledkom čoho boli tri pracovné ponuky. Môžete si povedať, že som mal zle napísane cv, alebo motivačný list. Venoval som tomu špeciálnu pozornosť a napísal mi ho Nór, ktorý roky robí personalistu. Nepomohlo. Na Slovensku som doma a príležitosti sa otvárajú akosi samé. Ľudia sú k vám priateľskí (áno, Slováci sú priateľskí ľudia) a dajú vám šancu, ste totiž jeden z nich. V zahraničí vám dajú pocítiť, že nie ste ich. Napísal som o tom článok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozhodnutie vrátiť sa na Slovensko je teda kombinácia sociálnych a ekonomických faktorov, z ktorých vyplýva dostupnosť príležitostí.

Život v zahraničí je fajn, je to super skúsenosť, ktorá vám dá do života veľa. Som za to vďačný. Môžem ju každému len odporúčať. Ja sám som nad tým premýšľal roky a mnohí, ktorí žijú v zahraničí, vedia o čom hovorím. Aj na Slovenku sa dá žiť fajn život. Dôkazom toho je množstvo ľudí, ktorých poznám a majú sa fajn. Tento článok píšem hlavne preto, aby som sa podelil o skúsenosť. Nie preto, aby som niekomu povedal, že v Nórsku sa žije zle. Skôr to píšem pre ľudí, ktorí nevedia, či sa majú vrátiť. Skúste to, prinajhoršom sa môžete vrátiť späť. Ja však pevne verím, že ľudia, ktorí sa niečo naučili a zarobili si v zahraničí, môžu priniesť veľa pozitívneho a pomôcť našej krajine. Dúfam, že aj ja budem môcť takto prispieť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak sa vám môj článok páčil, alebo vás zaujal, môžeme ostať v kontakte. Stačí, ak mi dáte lajk na moju Facebook stránku a budete mať prístup k ďalšim mojim článkom

Andrej Tichy

Andrej Tichy

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  80
  •  | 
  • Páči sa:  15x

Aplikovaná informatika. Viac info o mne nájdete na: www.AndrejTichy.com www.kuriatkospinkacik.sk Zoznam autorových rubrík:  CestovanieRopné plošinyNórskoBudúcnosťSúkromnéNezaradenéPostrehy

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu